Volgende: Patenten
Omhoog: De actie
Vorige: Patenten
  Inhoudsopgave
Het dempersysteem is vrij belangrijk, want zonder dit systeem zou men een kakofonie van door elkaar
klinkende klanken krijgen. Dat is nu net wat muziek - meestal toch - niet
beoogt. Er zijn drie momenten waarop het dempersysteem in werking treedt:
- Het moment waarop de toets wordt ingedrukt en de snaar niet meer gedempt
mag worden.
- Het moment waarop het rechterpedaal wordt ingeduwd en geen enkele snaar
van de piano gedempt mag worden.
- Het moment waarop één of meerdere toetsen zijn ingedrukt en het
sostenutopedaal wordt ingeduwd waardoor alleen die snaren waarvan de toets was
ingedrukt niet gedempt mogen worden.
Voor onze uitleg verwijzen we naar figuur 1.6 op pagina
. Het grootste stuk van de mechaniek is vastgemaakt op
het demperlepelframe (45). Op het demperlepelframe is met een
scharnier de demperlepel (48) aangehecht waarop nog eens een scharnier
vastgemaakt is waar een steel met de demper aan zich op bevindt (56).
Als een toets wordt ingeduwd, duwt het uiteinde van de toets (40)
de demperlepel omhoog zodat de snaar niet meer gedempt wordt op het moment dat
de hamer ze aanslaat. Als de toets weer wordt losgelaten valt de demperlepel weer
omlaag door de zwaartekracht zodat de snaar weer gedempt wordt. Als het
rechterpedaal wordt ingeduwd dan wordt het demperlepelframe omhoog geduwd en
daarmee ook de demperlepel want die rust op 45 zodat alle dempers worden
omhoog gedrukt. Het sostenutopedaal werkt aan de hand van het uitstekende stukje
aan de dempersteel. Als een toets ingedrukt is bevindt het uitsteeksel
(51) zich boven de sostenutostang (76a). Als men nu het sostenutopedaal induwt
dan kantelt de sostenutostang naar boven en zorgt er voor dat het uitsteeksel
iets hoger komt te liggen samen met de demper en de dempersteel. Als men de
toets loslaat blijft de demper van die toets omhoog. Om te voorkomen dat de
dempers die met het sostenutopedaal omhoog gehouden worden hoger zouden
uitsteken en dat andere toetsen die hierna worden ingedrukt ook boven
de sostenutostang zouden komen scharniert het uitsteeksel een klein beetje naar
boven. Pas wanneer het sostenutopedaal terug losgelaten wordt valt het
uitsteeksel terug en kan men opnieuw een aantal andere of dezelfde dempers met
het sostenutopedaal ''vangen''.
Subsecties
Volgende: Patenten
Omhoog: De actie
Vorige: Patenten
  Inhoudsopgave
Reinaert Albrecht
2002-05-19